Jednoduše s datovkou. Na úřad už nemusíte

Nemáte ještě datovou schránku? Datovou schránku si lze zřídit na libovolném Czech POINT, tedy například na libovolné poště či městském úřadě. Zřízení schránky i její používání s úřady je pro občany zcela zdarma.

Řekněme si to otevřeně. Už dlouhá léta máme ukotvené v zákonech, že elektronická podání občanů mají rovnoprávný přístup k úřadům jako osobně s papírem, ale kam jsme to dotáhli? Papírujeme a papírujeme. Čekání ve frontě na úřadě jakoby byla pořád naše oblíbená kratochvíle. Proč tak málo občanů dosud využívá pro jednání s úřady elektronicky datovou schránku?

V únoru 2020 vešel v platnost nový zákon o právu na digitální služby, ale v praxi také žádný impuls nepřinesl, žádná nová vlna zájemců o datové schránky nepřišla. Kdy přijde konečně změna? A je složité zřídit si datovku? A jaké jsou jiné možnosti? Otázky, které zasluhují odpovědi.

Jde to bez fronty a bez papírů

Městský úřad obnovil v polovině dubna úřední hodiny pro veškeré agendy na úřední dny pondělí a středu od 8 do 17 hodin, ale do odvolání zůstávají v platnosti mnohá opatření, která chrání zdraví návštěvníků, zejména pak nutnost objednat se předem přes registrační systém nebo telefonicky, aby se úřad nezaplňoval, jako dříve. Před „koronavirovou“ krizí ale prošlo čekárnami několik stovek lidí denně. Jak to zvládnout?

Doba nouzového stavu je tedy příhodná, abychom se zamysleli, jak naučit úřady a občany rychleji a jednodušeji komunikovat – elektronicky. Pro občany je její zřízení zdarma. Veškerá komunikace s úřady (orgány veřejné moci) je zdarma. Její ovládání je jednoduché jako e-mail a  nastavíte si zdarma odeslání notifikace o jakékoli zprávě sms či e-mailem.

Jo, souhlasím, že osobní kontakt mezi lidmi je fajn, ale teď lze datovku dobře využít. Dá se na to dokonce lehce zvyknout, a pak na úřady často vůbec nemusíte. Ano, chcete-li vyřídit novou občanku, řidičák nebo pas, to jistě neplatí, protože se musíte dostavit osobně s vlastním tváří. Mnohé další ale už lze vyřídit bez návštěvy úřadů a bez papírů.

S datovkou jednoduše třeba z pohodlí domova a bez čekání zařídíte kupu věcí jako daňová přiznání, věci v katastru nemovitostí, vyřídíte rodičovský příspěvek, všechno kolem stavebního povolení, zápis do základní školy, změny v rejstříku vozidel, výpisy z různých dalších rejstříků atd. Výpisy z veřejných i neveřejných rejstříků a registrů dokonce získáte zdarma do své datové schránky, zatímco za jejich papírové vyhotovení byste jinak museli platit. S přístupovými údaji k datové schránce se můžete přihlásit do informačních systémů sociální i finanční správy. Tam naleznete údaje o stavu svých účtů důchodového a sociálního pojištění, daňových povinností atd. 

Proč jenom milión zřízených datovek?

Datové schránky přitom fungují od roku 2009 (na základě zákona č. 300/2008 o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů). Dodnes je však pouze milión zřízených datovek, což je žalostně málo na to, že jde o monopolní službu České pošty. Pro srovnání klasický e-mail na Seznamu, který je pouze jedním z mnoha poskytovatelů emailových schránek v Česku, má osm miliónů uživatelů.

Z velké míry si za tenhle neúspěch může Česká pošta sama. Předražený projekt měl nejen špatné PR, ale jeho použitelnost v počátcích zklamala. Teprve v loňském roce dostal uživatelsky "lidskou tvář" optimalizací pro mobil a tablety.

Každý, kdo zvládne pracovat s e-mailem, nebude mít žádný problém ovládat datovku. Je opravdu  jednoduchá jako e-mail. Rozdíl od e-mailu je ale významný v tom, že zatímco u e-mailu je poměrně snadné podvrhnout odesílatele nebo adresáta, tak u datovky jde o státem garantovanou „trubku“, kde je identita odesílatele a adresáta ověřená, ručí za ni stát.

Mýty o datových schránkách

Jaké obavy nebo mýty proti zřízení datovky nejčastěji panují? Nejčastěji lidé odpoví, že sice neví, kolik to stojí, ale že je to pro ně „drahé“. Nevím, kde se tato pověst zažila, ale zřízení i používání datovky je opravdu zdarma.

Další odpůrci se zase bojí zřízení datovky proto, že se pak do ní budou muset pořád dívat nebo že něco pak lehce prošvihnou. To je úsměvná námitka. Věříme opravdu více doručovací spolehlivosti České pošty u listovních obálek?

Doručení do datovky má navíc několik spolehlivých způsobů, jak si nastavit upozornění na doručenou zprávu. Pro datovou schránku si lze snadno a zdarma nastavit notifikace na e-mail a současně i upozorňovací sms na telefon. O pokutě za vysokou rychlost, která přijde obvykle do druhého dne od přestupku, se díky notifikaci na mobil dozvíte ihned, ne až po několika týdnech jako u papírové cesty (takže si třeba můžete vzpomenout, kdo z rodiny ve vašem autě zrovna jel).

Bojíte se, že by se pak snad roztrhl pytel nad počtem zpráv, které vám tam budou chodit? Do datové schránky se budete muset přihlásit zhruba tak často, kolikrát ročně musíte jít pro doporučený dopis na poštu nebo na úřad. Nic obtěžujícího.

Někomu zase vadí údajná povinnost měnit si každé tři měsíce heslo. Nesmysl. Tohle není povinnost, pouze je to doporučení pošty (dle mého soudu přehnané), ale stejně tak je možné si nechat pořád stejné heslo, které si jednou zvolíte.

Námitka, že když si datovku zřídím, tak mi do smrti bude vše chodit jen elektronicky? Není to pravda. Datovou schránku můžete kdykoli "zrušit" požadavkem na znepřístupnění. To je možné dokonce udělat i na dobu dočasnou, například pobyt v zahraničí.

Elektronická nebo listinná forma?

Pokud ale preferujete papíry, je to samozřejmě každého volba. Listinná forma je pořád rovnocennou volbou. Jenom je to holt vždy méně spolehlivé, pomalejší a v důsledku také dražší.

Elektronická forma je praktičtější také v dalším předávání mezi úřady. Poslat někomu elektronickou písemnost (podepsaný dokument) je po všech směrech výrazně snazší, než mu muset doručit autorizovanou kopii papírového dokumentu. Dokumentem je podle zákona č. 499/2004 každý písemný, obrazový, zvukový, elektronický i jiný záznam, ať již v podobě analogové či digitální, který vznikl činností původce. Takže teoreticky i relevantní obsah namluvený autorem na magnetofonové pásce je "dokumentem", ale není to písemnost.

Písemnost je jednoduše „podepsaný dokument“ - v listinné formě analogovým podpisem, v elektronické zase digitálním podpisem. Předání elektronického úředního dokumentu řešíte přeposláním. U papíru musíte jít na Czech POINT nechat ověřit kopii písemnosti – právě kvůli ověření neměnnosti a analogového „modrého“ podpisu. Nač si komplikovat život papírem?

Alternativy jsou složité

Jaké jiné volby máme, pokud se rozhodneme pro elektronickou formu proti datové schránce? Osobně jsem dřív preferoval elektronický podpis. Lépe zaručí autenticitu, integritu a tím celkovou věrohodnost elektronického dokumentu. Je ale spíše pro technologicky zručnějšího nositele. Elektronický podpis si řada lidí plete - nepředstavujte naskenovaný obrázek vašeho autogramu, který vložíte do wordu. Nejde o žádný obrázek, ale o matematický výpočet. 

Princip přenosu důvěry je přitom založen na metodě asymetrické kryptografie. Je to podobný princip, jako když ve starých legendách hrdinové nosili dvě části zlomené pečetě a teprve jejich jedinečným spojením bylo možné opatřit pečetí dokument. Proto má svou veřejnou část a dokument zašifruje autorovým privátním klíčem, čímž vzniká elektronický podpis.

Zajištění autenticity dokumentu s pomocí elektronického podpisu je tak jistější než u papírové podoby a jeho míra zabezpečení je mnohem vyšší. Nadále se domnívám, že pro firmy elektronický podpis nadále lepší volbou kvůli přeshraniční uznatelnosti.

Ale elektronický podpis má jisté nevýhody. Na rozdíl od datovky není zdarma. Jeho vydání certifikační autoritou stojí pár stovek. Vadí mi také nutnost jeho každoroční obnovy, opět placeně. To jako občan řešit nechcete, zatímco u datovky ani neřešíte. Tu máte napořád, dokud ji sami nezrušíte.

Je tedy příhodná doba na to, naučit úřady a občany propojit jednodušeji. Další dobrou příležitostí, o které se příliš dlouho jenom mluví a kterou bude třeba akcelerovat, by mělo být zavedení elektronického hlasování do voleb 🇨🇿 jako v Estonsku, třeba právě před datovku - anebo s využitím elektronického podpisu nebo elektronického čipu, které stát vydává ke každé občance od roku 2018, ale u něj je bariérou kromě ceny složitost pořízení a problém ale je, že málokdo ví, jak s čipem naložit.

Tak to shrňme

Zřízení datové schránky (na www.chcidatovku.cz) je zjednodušením života a nebolí. Jak na to? Je to záležitost, kterou vyřídíte za pár minut na každém pracovišti CzechPOINT (městské úřady nebo libovolná Česká pošta) nebo elektronicky prostřednictvím zmocněnce, který už datovku má.

Výhody datové schránky ocení každý uživatel velmi rychle. Ušetříte na poštovném. Zřízení i používání datové schránky je pro komunikaci s úřady zdarma. Nejste omezeni úřední dobou úřadu ani otvírací dobou a vzdáleností od pošty. Můžete komunikovat s úřady přes internet odkudkoli.

Elektronická komunikace je rychlejší, zpráva odeslaná úřadu se považuje za doručenou již v okamžiku dodání do datové schránky. Na radnici se tak můžete raději než ouřadovat, vypravit promluvit o svém městě třeba s místostarostou. Osobní setkání jsou i pro mne nenahraditelná.

Petr Ondrášek