Do Brna na kole? Kuřimáci debatovali o cyklostezkách

Cyklostezku z Kuřimi do Lipůvky máme zkolaudovanou. Na Veverskou Bítýšku Kuřim připravuje projekt pro dotace na rok 2020. Jak se ale dostat na kole do Brna? V sobotu 5. října 2019 se na ZŠ Jungmannova konala sportovně vzdělávací akce pro děti, kterou pořádal spolek Kuřim na kole. Navázala následná debata na téma cyklostezek.

Pozvání debatovat od Míly Kollarčíkové přijali starosta Drago Sukalovský a místostarostové Honza Vlček a Petr Ondrášek. Společně představili rozpracovanost jednotlivých projektů cyklostezek. O realizované cyklostezce na Lipůvku čtěte v článku Vzhůru na kolo. Cylostezka na Lipůvku dokončena.

Nejblížší realizace další cyklostezky je ta z Kuřimi na Moravské Knínice, Chudčice a Veverskou Bítýšku. Jedná se o projekt, kde investorem je DSO Mikroregion Kuřim. Každá z obcí by měla financovat část stavby vedoucí na svém katastru. Celkové náklady jsou rozpočtovány na 39,4 miliónů korun. Je připravována projektová dokumentace pro stavební povolení a žádost o dotaci, která by mohla pokrýt 50 % nákladů obcí. Jde o dotační program ITI brněnské aglomerace, který požaduje, aby po dokončení byly pozemky ve vlastnictví obcí. Součástí připrav jsou jednání s řadou vlastníků pozemků – od soukromých osob, přes firmy, město Brno, církev až po Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových.

Vedení města Kuřimi zadalo vyhledávací studii Kuřim – Česká - Medlánky. Navazuje na setkání cyklistické veřejnosti s předním odborníkem na cyklostezky a cyklotrasy v našem regionu, projektantem Ing. Adolfem Jebavým. Ten připravuje srovnání dvou vyhledávacích studií cyklostezek Brno - Jinačovice - Kuřim a Brno - Česká - Kuřim pro JM kraj.

Jihomoravský kraj z této studie vychází a dál chystá stavbu cyklostezky, která bezpečně vyvede cyklisty z Brna na sever. Povede právě z Kníniček přes Jinačovice do Kuřimi a má zajistit bezpečnou cestu mimo frekventovanou silnici. Cesta má návaznost na plánovanou dálkovou trasu EuroVelo4. Do konce příštího roku by měly být připravené všechny projektové a administrativní náležitosti.

V současnosti cyklisté využívají směrem ke Kuřimi několik různých cest v lesích od Brněnské přehrady, odvážnější se vydávají po silnici, po níž však jezdí denně stovky až tisíce aut, přestože jde o silnici druhé třídy. Počítá se převážně s asfaltovým povrchem, v lese bude přírodní mlatový. Stavba by měla stát 76 milionů korun, na náklady se mají složit kraj, obce a významnou část by měly tvořit evropské i národní dotace.

Debatu moderoval Jiří Hlucháň, který seznámil všechny přítomné také s výsledky ankety mezi účastníky cyklistické akce.  

Petr Ondrášek